למי מגיע חינוך מיוחד?

במציאות שבה בארצנו כ- 30 אחוזים מהתלמידים צורכים ריטלין ולמרות זאת, מדינת ישראל ירדה השנה במדרג החינוך העולמי למקום ה- 34 נראה כי לא נוכל לתת פתרון ממשי לעליית רמת החינוך הארצי אלא אם כן נבנה צורת חינוך חדשה, חינוך מיוחד לכולם. ואיך נוכל לעשות זאת?

החינוך המיוחד נוצר כדי לתת מענה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים שלא יכלו להשתלב במסגרת החינוכית הרגילה, בניהם גם תלמידים מחוננים.
בחינוך המיוחד הושקעו המוני משאבים וניכרת בו הצלחה רבה לתלמידים הלוקחים בו חלק.
אך כשאנו בוחנים את מצב החינוך כיום אנו רואים כי בכל שנה מוכפלת בארץ כמות התלמידים הלוקים בהפרעות קשב, ישראל יורדת במדרג העולמי החינוכי, תפקיד המורה מאבד מערכו והאלימות שקשורה למוסדות החינוך עולה.
עם זאת עולה כי על מנת שנוכל להעלות את תפקוד מוסדות החינוך עלינו לבנות תכנית מתאימה עם גישה נכונה לתלמידים ובניית תכנית למידה שתאפשר הטמעה של החומר בצורה הרלוונטית ביותר לתלמידים.
התלמידים הצעירים מתקשים לשבת זמן ממושך מול מורה שאת דבריו הם יכולים לקרוא בהקלקה קצרה על מכשיר הסלולרי שלהם, ומכאן עולה השאלה, האם המיקוד במוסדות החינוך צריך להיות רק על ההשכלה או שמא אנו מפספסים כאן עיקרון חשוב מאוד?

מחקרים מראים שככל שחברה יותר מגובשת, דואגת לחבריה ותומכת בהם, החברים בה ישיגו את מטרותיהם בצורה טובה יותר.
אם נתרגם זאת למוסד חינוכי, בו החברה היא הכיתה, תפקיד המורה הופך להיות מאד חשוב.
על מנת שתלמידיו יצליחו עליו ליצור בניהם מודל של חברה שיתופית, לקשור אותם בכל מיני תחבולות אחד לשני כך שיפתחו הרגשה של מחויבות לחבריהם בכיתה.
ממש כמו מפקד צבאי שמאמן את חייליו לקראת יציאה לקרב. ברור לו היטב שאם הוא לא יגבש את חייליו, לא יצור בניהם ערבות הדדית, הסיכוי להצליח בקרב יהיה נמוך מאד.
ברגע שהרגשת הערבות נוצרת, אז כך, כמו במשפחה, התלמידים ירצו אחד בשביל השני הצלחה.
תלמידים חכמים ילמדו אחרים, האלימות, ההפרעות, האיחורים והחרמות ייעלמו גם כן.
התלמידים יצרו מסגרת משפחתית תומכת ואוהבת, בה כל אחד ירגיש שהוא מוגן, אהוב ומיוחד.
זהו חלומו של כל הורה, אך איך מיישמים?

"ההצלחה מגיעה מהראש", כלומר, על המורים לקבל הכשרה מתאימה להפוך להיות למחנכים לתלמידיהם, ללמדם קודם כל ערכים שמהם יוכלו להשריש את החומר הנלמד.
על המורים ללמוד את טבעם של התלמידים, עליהם ללמוד איך מכיתה ניתן ליצור קבוצה שתשמש כמו תא משפחתי מאוחד ומגובש.
כמובן שהכשרת המורים צריכה להיות מעמיקה מאד.
כיום כאשר מורה עומד מול הלוח ומולו יושבים עשרות תלמידים לא מתקיימת תקשורת שווה בין המורה לתלמידים, התלמידים מרגישים שהמורה מרוחק מהם שנות אור והמורה אינו מרגיש את רצונות התלמידים ואת אופן מחשבתם.
גם התלמידים עצמם מגיעים מרקע שונה, ועל מנת לאחד בין כולם המורה צריך ללמוד איך לאחד את השוני לגוף אחד כדי שהתלמידים ירגישו שהם חברה אחת.
אז איך ניתן לאחד בין התלמידים?
הנה כמה דוגמאות להפעלת כלים יישומיים הם:
משחק פתיחת יום מגבש בין תלמידי הכיתה – תפקידו של המשחק הוא חשוב מאד, בתחילת היום כאשר התלמידים נפגשים מחדש, לאחר שכל אחד מהם עבר איזושהי חוויה אחרת, מרוחקת מהתא הכיתתי המשחק יוצר שדה משותף של חיבור בין התלמידים, וזה יוצר אוירה מיוחדת שקושרת בין התלמידים.
למידה בקבוצות עבודה בהכוונת המורה לעזרה הדדית בקבוצה – עבודה בקבוצות עבודה יחד עם הכוונה המורה לעזרה הדדית בין התלמידים מייצרת סביבה לימודית תומכת בין חברי הקבוצה, התלמידים מקבלים משימות קבוצתיות ומחויבים לעזור אחד לשני על מנת להצליח. בגלל השוני בין חברי הקבוצה יוצא מכך שכל חבר מגלה את הייחודיות שלו ותורם אותה לכלל.
דיון מסכם לכל שיעור – הדיון המסכם בסיום כל שיעור נותן מקום לכל תלמיד להתבטא אפילו במילה אחת ובכך ליצור שדה של סיום חוויה כיתתית משותפת, הדיון המסכם גורם לחומר הנלמד להיטמע כי התלמידים הם אלו שמסכמים במילים שלהם כמו שהבינו ובכך מפרים אחד את השני בידע המצטבר.
דיון מסכם כיתתי לכל יום עם דגש על הצד החברתי – הדיון המסכם היומי מאחד בין תלמידי הכיתה, נותן מקום לכל תלמיד להתבטא וגורם לתלמידים להתכלל במה שעברו חבריהם ובכך להעשיר את עצמם יותר.
על מנת ליצור סביבה תומכת ניתן גם להשתמש במתודת התחרות הבונה ובעזרתה לעורר תלמידי הכיתה להצלחה.
יישום מתודת התחרות הבונה צריך להישקל בצורה מעמיקה מאד מצד המורה על מנת שלא תיווצר תחרות אגואיסטית בה תלמיד אחד יצא נשכר והאחר מפסיד.

ולסיכום, חינוך מיוחד הוא חינוך העתיד, החינוך המיוחד מיועד לכל תלמיד ותלמידה והוא חינוך לחיבור הדדי.
במציאות הקיימת, שבה התחרות האישית מקודמת מאד בכל אמצעי היכולת ובעקבותיה אנו כחברה יוצאים נפסדים יש לנו את הכוח כחברה לדרוש שינוי.
השינוי תמיד מתחיל בחינוך, ואם נשקיע במורים, נלמדם איך להיות מחנכים גדולים, איך לקשר נכון בין התלמידים כך שהם ירגישו כחברה אחת, כמשפחה אחת, נרוויח מכך חברה למופת, מיצגים גבוהים, ציונים גבוהים ודור עתיד חכם מאד.
בואו נעשה זאת ביחד.
נבנה יחד עתיד מושלם.

סגור לתגובות.