חינוך לפסגות

מה מורה יכול לעשות כדי להפוך להיות מחנך לדוגמה?
מורה צריך להיות מסוגל להיכנס לדמותם של תלמידיו, לקלוט את רצונותיהם ודרכם להעביר את הידע.
אם נשכיל ליישם דרך לימוד זאת בקרב כל מסגרות הלימוד נקבל חינוך לפסגות לילדינו.
בית הספר נולד בזמני המהפכה התעשייתית, לפני יותר ממאתיים שנים, ומטרתו הייתה ליצור מסגרת מתאימה שתיתן לילדים להתמקצע על מנת שיוכלו להשתלב בשוק העבודה ובכך לקדם את בעלי האינטרס.
בעולם כיום, בו רובוטים עתידים בעוד כמה שנים להחליף כמות נרחבת של עובדים במקצועות שונים במשק, המסגרות החינוכיות הפורמליות צריכות לעשות חשיבה מחדש ולראות איך הן יכולות להפוך לרלוונטיות על ידי חינוך מיוחד למציאות המתהווה ומי אם לא המורה, הדמות שהכי קרובה לתלמידים יוכל לעשות זאת טוב יותר.

ילדים נשאלו מה הגורם המרכזי לכך שהם רוצים להגיע לבית הספר ומרבית התשובות שהתקבלו הם "בגלל החברה".
ילדים לוקחים דוגמה להתנהגות ולרכישת ערכים מהחברים שלהם. מורה שרחוק מהם בשנותיו, בחשיבתו ובצורתו אינו יכול לשמש דוגמה לתלמידיו ומכך אלא אם הוא מטיל משמעת קשה בכיתתו התלמידים שאינם מטבעם למדנים יעדיפו את האינטראקציה בין חבריהם לכיתה ויעשו כל שאפשר על מנת להשיג זאת בכל רגע נתון אפילו אם זה יהרוס את הלמידה לחברים אחרים ולמורה.

מורה שרוצה שתלמידיו ילמדו את החומר אותו הוא בא ללמד ברצון צריך ללכת יחד עם התלמידים בדרכם. כלומר, אם רצון התלמידים הוא לחברה, עליו להשתמש בכך וליצור סביבה לימודית בה הוא רוקם קשר בין תלמידיו, גורם להם להבין שהחברות בניהם היא מה שיכולה להוביל להצלחתם, וכך על ידי כל מיני אמצעים שונים בהם הוא מגבש אותם תיווצר חברה חזקה שתתמוך בכל תלמיד ותלמיד להצליח בלימודיו.
זאת אומרת שכל מורה טוב יהיה קודם כל מחנך טוב.

לסיכום, להיות מורה זה לא באמת קשה, זה בסך הכל שינוי גישה, במקום לנסות לחנך את התלמידים דרך משמעת קשה לנסות לחנך אותם על ידי חבריהם. ברגע שכולם יהיו חברים בכיתה כל הילדים, כמו במשפחה ירצו שחבריהם יצליחו בלימודים, אז קודם מחנך, אחר כך מורה ובסוף חינוך לפסגות.

סגור לתגובות.